המטרו הוא עורק תחבורה משמעותי הנבנה בשנים אלה בישראל במטרופולין תל אביב. התכנון הארצי של המטרו נקרא תמ”א 70 – תכנית מתאר ארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין ת”א. בתוכנית זאת תכננו מסלולי רכבת ותחנות באזור המטרופולין כדי שישרתו בעתיד את האוכלוסייה.
חלק מהתכנון הינו עיבוי והפשרת קרקעות לבניה באזורי תחנות המטרו. תוכנית תמ”א 70 משתלבת עם תוכנית תמ”א 4/35 ‘צפיפות דיור’ בישראל – ע”פ הוראות התמ”א ממצים את הקרקע לבנייה לגובה (אושר ב- 7.2022).
כלומר עיבוי ובנייה לגובה באזורים עירוניים שהם תואמים גם לאזורים של תחנות המטרו.
מהו היתרון המשמעותי של השקעה בקרקע בסמוך לתחנות המטרו?
בקרבה תחנות המטרו מאושרות כרגע קרקעות רבות לבניה. יש הזדמנות לפני הפשרת הקרקעות או שינוי היעוד שלהן לרכוש בזול יותר ולהנות מעליית ערך לאחר השבחתן. כלומר, לבצע השקעת נדל”ן כדאית ורווחית.
השקעה בקרקע בסמוך לתחנת מטרו יכולה להיות השקעת נדל”ן בין הרווחיות ביותר שיש בישראל.
ממה חייבים להיזהר בהשקעה בסמוך למטרו?
קרבה לתחנת המטרו יכולה להפוך להיות חרב פיפיות וכל ההשקעה יכולה להפוך להיות הרבה פחות רווחית.
בקרבה לתחנת המטרו ובמסלולה מופקעים קרקעות רבים, כלומר המדינה מחייבת את בעלי הקרקע למכור אותה במחיר מופחת ובכך הרווחיות לבעלי הקרקע צונחת. הפקעה זו נועדה כדי לתת מקום לבניה לכל הצרכים של המטרו.
לכן, רצוי לבחור קרקע לרכישה בקרבת תחנת מטרו אך לא קרוב מדי כדי לא להיפגע מהפקעות קרקע.
ההפקעות יכולות בכמות משמעותית, למשל תוכנית המטרו תת”ל 101/א’/M1 באזור ראשון לציון מבוצעות כרגע הפקעות בכמות של כ 250 דונם לאורך המסילה ובקרבה לתחנות. למיקום תמיד יש משמעות. חשוב לקנות מספיק קרוב ולא קרוב מדי.